Drie dagen met de Audi A3 5-deurs in de sportieve Competition-afwerking. Ontdek hier de test met de 45 TFSI e-motor, oftewel een plug-in hybride met 272 pk. Genoeg om het beest los te laten?
Gestaag heeft de Audi A3 een mooie reputatie opgebouwd, met al een fraaie carrière achter de rug. Deze vierde generatie werd in 2024 vernieuwd en onder de nieuwigheden vind je deze Competition 45 TFSI e-variant. Dit compacte geheel op 4,35 m krijgt een plug-in hybridesysteem dat we ook al kennen uit de Cupra Terramar. Onder de motorkap ligt een 1.5 l benzinemotor met 177 pk en een elektromotor van 116 pk. Die laatste is een permanente magneetsynchroonmotor. Alles samen gekoppeld aan een S tronic versnellingsbak met 6 versnellingen die de voorwielen aandrijft.
In combinatie zorgt dat voor een maximaal vermogen van 272 pk en een koppel van 400 Nm. De batterij heeft een nuttige capaciteit van 19,7 kWh. Audi belooft een rijbereik van 142 km. En dat klopt. Zelf haalde ik 120 km puur elektrisch. Opladen duurt ongeveer 150 minuten aan 11 kW via een thuislaadpunt. Dankzij de DC-lader van 50 kW kan je de berline ook aan een snellader koppelen om na een halfuurtje tot zo'n 100 km EV-bereik bij te tanken.
Nood aan fitness
Mijn rij-ervaring met deze Audi A3 op een gevarieerd parcours toont dat hybridetechnologie uitstekende elektrische intervallen levert voor het dagelijkse woon-werkverkeer. De elektriciteit is er ook om even uit te pakken. Zet je de Audi Drive Select op Dynamic, dan combineer je beide motoren. Toch voelen de acceleraties, ondanks de 272 pk, wat flets aan (0-100 km/u in 6,3 s). Bovendien is de grip soms wispelturig bij volgas. Met 400 Nm draaien de banden snel door op die 18-inchers.
Opvallend was ook een licht 'lag'-effect, een aarzeling tussen het indrukken van het sportpedaal en de echte versnelling. Sommige schakelbewegingen ogen wat twijfelend. Teleurstellend? Nee, eerder verrassend. Deze A3 had wat meer branie verdiend, maar lui is hij zeker niet. Af en toe wat loom ondanks zijn spierbundels, maar hij houdt zijn ritme vast, met een zacht geluid en soms zelfs een lekker brommende viercilinder. Op de snelweg rijdt hij elektrisch of hybride zonder problemen, en op het platteland draagt het stevige chassis bij aan het rijplezier.
Te temmen
Dit karakter past eigenlijk bij het imago van een nette, stijlvolle wagen. Maar hij vergeet vooral het belangrijkste niet: comfortabel dynamisme. Het afgeplatte stuur is een echte partner voor wie beheerst wil sturen. Wil je sportiever gaan, dan bedien je eenvoudig de schakelaars in de sequentiële stand. Hoe dan ook, deze Duitse wagen reageert nauwkeurig en soepel. Vooral met dit testexemplaar, uitgerust met de optie voor snelheidsafhankelijke progressieve stuurbekrachtiging.
Het koetswerktype, de compacte vijfdeursberline, brengt je dicht bij de weg. Het contact voelt dus intrinsiek direct aan. Bij deze hybrideversie zit de batterij achteraan onder de kofferruimte. Dat gevaarte weegt makkelijk 250 kg, wat een steviger afstelling vraagt om alle trillingen te dempen. Geen handicap: de Competition-afwerking is voorzien van Sport-ophanging.
Knoppen
De sportstoelen omsluiten de voorpassagiers comfortabel en geven goede steun als het tempo stijgt. Voor hen ligt een cockpit die logisch is opgebouwd. Audi heeft de wijsheid om touchbediening te combineren met klassieke knoppen. Te beginnen met het stuur. Dat werkt vlot. Ook een aparte hendel voor de cruisecontrol ontbreekt niet. Via de knop van de rijmodi schakel je tussen Comfort, Efficient, Dynamic en Individual.
Via een knoppenstrook kun je bovendien bepalen of je elektrisch blijft rijden of niet. Je hoeft dus niet per se vingerafdrukken achter te laten op het scherm om de airco of stoelverwarming in te stellen. Verder kun je bijna alles met het centrale scherm regelen. Dat was soms een tikkeltje eigengereid, ondanks het mooie display. Die overzichtelijkheid vind je ook terug in het head-updisplay, dat helder en duidelijk werkt.
Gezinswagen of niet?
Kan de Audi A3 met zijn 4,34 m lengte, 1,82 m breedte en 1,45 m hoogte een alternatief zijn voor SUV’s als je een klein gezin wil vervoeren? De ringen op de grille blijven een blikvanger. Deze A3 Sportback Competition maakt de bestuurder duidelijk blij. Passagiers krijgen comfort en rijplezier. De centrale achterpassagier heeft zelfs wat meer ruimte dan bij sommige SUV’s, al moet je wel lager instappen en wat hoger uit de auto klauteren. Maar doordat een berline lager op de baan ligt, is het verbruik gunstig. Op mijn rit van 350 km, waarbij ik de batterij één keer volledig leeg reed en 50 km voor thuiskomst nog eens oplaadde, kwam ik uit op gemiddeld 3,6 l/100 km benzineverbruik. Elektrisch lag het verbruik op 16 kWh/100 km bij 18°C. Dat is netjes.
Helaas heerst er geen discofeestje aan boord met zijn sobere, donkere interieur, ondanks het lichte grijs en het goede Sonos-geluidssysteem. Moet je veel meenemen, dan toont de koffer snel zijn grenzen, door de batterij. Je blijft achter met 280 l achter de achterklep onder het bagagescherm. Wat krap, misschien. Met een koffer en een tas zit de koffer snel vol. Dus licht reizen of een trekhaak overwegen: dat is zuiniger dan een dakkoffer!
Het budget
Ik hoor het je al denken, sceptisch en klaar om te klagen. Een Audi A3 heb je al vanaf iets meer dan € 30.000, maar die is niet hybride en met 116 pk niet te vergelijken met “onze” Competition van 272 pk (200 kW). Die start in België bij... € 52.800. Dat is geen klein bier meer. Verder kun je naar hartenlust opties toevoegen.
Ons testmodel was rijkelijk uitgerust, onder meer met voorbereiding voor de trekhaak (opletten geblazen dus), snelheidsafhankelijke progressieve besturing, 18-inch velgen met een ander design dan de standaard, Matrix LED-koplampen, Technology Pack met head-updisplay en virtueel dashboard, en allerhande extra’s tot het dure Platinum Pack, waarin veel opties gebundeld zijn. Spannende prijs: € 68.000! Tja, ringen zijn prijzig, net als juwelen…
In Frankrijk start deze Competition vanaf € 55.900. Wil je extra’s, dan duikt de prijs snel omhoog. In andere landen kies je voor de A3 Sportback S Line 45 TFSI e. In Zwitserland kost die minstens 56.900 CHF. In Nederland begint de S Line bij € 47.900. In Duitsland is dat € 47.700. In het Verenigd Koninkrijk betaal je minstens £ 41.400. In Canada is dit model niet beschikbaar.
(DC with Olivier Duquesne – Source: Audi - Picture: © Olivier Duquesne)
Snelkoppelingen