Nissan heeft een onconventionele hybride-oplossing ontwikkeld waarbij alleen de elektromotor de wielen aandrijft. Een soort elektrische wagen met een actieradiusverlenger. En over die actieradius gesproken, hoe zit het dan met 1000 km?
Op naar Denemarken en de Vikingen van Ribe, ongeveer 800 km van Brussel, voor een langeafstandstest met de Nissan Qashqai e-Power. Qashqai was het marketingmeesterwerk van Nissan met de eerste generatie, geboren in 2007, die letterlijk de mode van 'crossovers' lanceerde, SUV's die minder opzichtig zijn en zich niet echt durfden te identificeren als SUV's. Deze derde generatie wordt geclassificeerd als compacte SUV. De tijden veranderen... De facelift van april 2024 heeft zijn voorkant gemoderniseerd met een agressievere zeshoekige grille om een klassieke lijn te breken, belicht door diodelichten en sequentiële animaties. Onder de motorkap heeft Nissan afscheid genomen van Diesel. Er zijn twee 1.3 liter benzinemotoren met mild hybridisatie, van 140 pk en 158 pk, of degene die ik heb getest in het land van Lego: de Nissan e-Power met 190 pk. Voor de laatste geldt dat hij wordt aangedreven door elektrische paardenkrachten die geen stekker nodig hebben!
Thuiscentrale
De voorwielen van de Qashqai e-Power worden uitsluitend aangedreven door de elektromotor. Deze wordt gevoed door een batterij van slechts 1,9 kWh. En om niet elke 2 km te moeten stoppen, is er de 1.5 liter benzinemotor van 158 pk. Een verbrandingsmotor die gewoon draait om elektriciteit op te wekken zonder dat de auto aan een stekker hoeft te worden aangesloten. Je hoeft alleen maar bij te tanken als de tank leeg is om weer elektriciteit te krijgen. Dat is in een notendop de technologie van Nissan. Het voordeel van het gebruik van de elektromotor is dat je kunt genieten van een onmiddellijk koppel van 330 Nm en een vermogen van 190 pk (140 kW) zonder versnellingsbak. Het nadeel is dat hij fiscaal kan worden beschouwd als een hybride van 116 kW (158 pk).
In het interieur is stilte alom aanwezig in de stad. Op de weg spint de verbrandingsmotor rustig als een oude kat bij de open haard. De kater wordt wat actiever bij stevige versnellingen. In ieder geval is de geluidsisolatie van de benzinemotor opzienbarend. Zozeer zelfs dat je meer last hebt van de wind die bij hoge snelheden over de snelweg blaast dan van de driecilinder.
De snelweg
Het probleem met elektrische auto's is hun verbruik op de snelweg. In tegenstelling tot een interne verbrandingsmotor die graag hetzelfde tempo aanhoudt en dus redelijk zuinig kan zijn bij constante snelheid op de snelweg, is de elektrische behoefte bij meer dan 100 km/u energie-intensief met de ionen in sprintmodus. En aangezien er tussen België en Denemarken Duitsland ligt, gaan we de Nissan tot het uiterste drijven. Op papier is de topsnelheid 170 km/u. Op een verlaten stuk zonder limiet hebben we hem tot het uiterste aangedreven: 182 km/u op de teller.
Wat de rest betreft, toen ik het beroemde witte bord zag dat geen maximale snelheid op de Autobahn oplegt, hield ik me over het algemeen aan 160 km/u op cruise control. En daar is het gemiddelde over de 1000 km die in Duitsland zijn afgelegd tijdens de heen- en terugreis ongeveer 7,5 l/100 km met, we hadden geluk met het verkeer, minstens 350 km 'voluit, voluit, voluit', eh nee sorry, op 160. Maar op andere momenten liet de Qashqai e-Power de voordelen van zijn hybridisatie zien met, ik verklap het je nu al, de mogelijkheid om zich vast te pinnen op het officiële WLTP-verbruik van 5,2 l/100 km.
Zand en biljart
Rijden in Denemarken is een plezier. Het is net zo netjes als Nederland, maar minder lastig wat betreft snelheidslimieten, het is net zo schoon als Zwitserland, maar met meer cool. Een gemengd parcours met de filosofie van Danevang, het combineren van de snelweg tegen 130 (soms 110), de nationale wegen tegen 80 (70/60) en de steden tegen 50 met zeer weinig 30 zones, en een enkele 40 zone, eindigde met een verbruik van 5,4 l/100 km. En onder de 30 zones tijdens onze roadtrip was er een opvallende: een weg op het strand op het eiland Rømø. De zee lag zo ver van de duinen dat je met je auto over het zand moest rijden om de "parkeerplaats" te bereiken, op een paar stappen van het water. Een ervaring die liet zien dat met aandacht voor het type oppervlak, de Nissan ondanks zijn twee aangedreven wielen er niet vies van was om van de gebaande paden af te wijken. Echter, de Duitser die in het zand vastzat, kwam er mogelijk slechter vanaf met zijn auto "made in Germany".
Er is echter ook irritatie aan boord van de Qashqai. Met de update heeft Nissan hem moeten voorzien van de laatste 'verplichte' rijhulpsystemen. Echter, de rijbaanassistentie, zelfs als die is uitgeschakeld, heeft de neiging om te overdrijven. Deze assistentie heeft me zelfs naar de rechterbaan geduwd terwijl ik naar de middellijn wilde gaan bij een kruising met meerdere richtingen. Zijn angst? Een voertuig op de linkerbaan dat zich voorbereidt om linksaf te slaan bij de komende kruising. Ik kan ook de weerstand van het stuur bij bochten noemen, wat het moeilijk maakt om de bocht op de juiste manier door te nemen naar mijn mening.
Deze inmenging in de rijstijl heeft het gevoel van sereniteit aan het stuur een beetje verstoord op de kronkelige wegen van de Svanninge Bjerge, de "Alpen van Funen" die een hoogte bereiken van... 128 m (oh, het is Denemarken, jongens!). Het elektrische koppel geeft kracht bij de acceleratie. De besturing is soepel en precies. Wat betreft de keuze van de rijmodus: Eco, Standaard en Sport. De sportmodus geeft betere acceleratiegevoelens. En de Eco om je een schoon geweten te geven. Rijd daarom in Standaard.
Zelfs niet moe
De zetels bieden perfecte ondersteuning. De rug was pas op het einde van het parcours belast, maar een knop maakt het mogelijk om de stevigheid van de rugleuning aan te passen om dit te compenseren. Perfect. Waar de Nissan duidelijk uitblinkt, is dus in zijn algemene comfort. De vering is niet traag ondanks de 20 inch van onze N-Design uitvoering.
De auto is echt plezierig om dagelijks mee te rijden, in een opmerkelijke sfeer met Alcantara op verschillende plaatsen. Je krijgt waar voor je geld qua afwerking en materialen. De ergonomie is ook optimaal. Aanraakscherm waar nodig, knoppen waar onmisbaar: airconditioning, volume, volgend nummer, helderheid en sfeerverlichting. Een knop op het stuur maakt het ook mogelijk om de actieve cruisecontrol te starten en in te stellen. Bovendien biedt het 360° Around View-systeem kwaliteitsbeelden voor manoeuvres en achteruitrijden.
Verder heeft de SUV voldoende opbergruimte. De achterbank is echter niet verschuifbaar, ondanks voldoende beenruimte. In de bagageruimte zijn er 2 opbergvakken aan de zijkanten en een valse vloer. De modulariteit is niet uitzonderlijk, maar wel voldoende, zoals een drakkar. Er is genoeg ruimte voor een weekendje weg met 2, 3 of 4 personen. Je kunt zelfs een vikingshelm, honing en keramische schotels meenemen die je langs de weg hebt gekocht, een doos Lego, een vinylplaat van Amanda Lear gevonden op een rommelmarkt en een paar flessen van de beroemde "øl" en de niet minder beroemde "akvavit" die verboden zijn voordat je de auto in stapt. Het wordt wel lastig met een kinderwagen, maar er zijn geen oplaadkabels die in de weg zitten, want zoals gezegd is de e-Power een elektrische auto... met benzine.
Hoeveel kost het?
Hoewel de Nissan Qashqai microhybride met benzine van 140 pk betaalbaar is voor een auto van 4,43 m lang, voor 36.190 € in België, is de e-Power versie van 190 pk zonder twijfel high-end: vanaf 43.340 € voor de N-Connecta. Voor de N-Design uitvoering in deze test, met de tweekleurige carrosserie, Alcantara, connect pack met panoramische zicht door camera's en het infotainmentsysteem met 12,3 inch scherm, begint het vanaf 46.140 €. Vervolgens, om dezelfde auto te hebben als op de foto's, moet je het pakket met de elektrische stoelen en lendensteun, het panoramadak en het verwarmingspakket voor de stoelen en het stuur toevoegen (zeer nuttig, vroege ochtenden in Denemarken). En op dat tariefniveau is het een echte elektrische auto: 48.590 € (Belgische prijzen). Maar na meer dan 700 km duurt het slechts 5 minuten om weer op pad te gaan.
In Frankrijk biedt Nissan de Qashqai aan voor minder dan 30.000 € in de basisversie voor online aankoop (34.700 € bij de dealer). De N-Design e-Power met panoramadak, maar zonder elektrische stoelen is 45.400 € (40.000 € online)! In Zwitserland varieert de prijs van 38.390 CHF voor de Acenta van 140 pk tot 51.690 CHF voor de N-Design e-Power van 190 pk. Terwijl in Nederland de basisversie voor 40.640 € aangeboden wordt en het exemplaar dat wij hebben getest, aangeboden wordt voor 50.700 €.
Dank aan Emily’s Garden in Lintrup voor de gastvrijheid en setting van sommige van de foto's.
(FVDV en Olivier Duquesne – Bronn : Nissan – Foto's : © Olivier Duquesne – Nissan)
Snelkoppelingen