De beslissing van Donald Trump op 26 maart 2025 om een invoerrecht van 25% op elke niet in de VS geproduceerde auto in te voeren, is een 'fatale boodschap' voor de auto-industrie. Er zal trouwens minstens één gepeperde tegenreactie uit Japan komen.
Door zijn economie steeds meer af te sluiten, heeft Donald Trump dit keer besloten de auto-industrie te straffen met een invoerrecht van 25% vanaf 2 april voor elke auto die niet in de Verenigde Staten is geproduceerd. We kunnen uiteraard vergelijkbare maatregelen verwachten van de landen die door deze belasting worden getroffen, met name Japan, Zuid-Korea en de Europese landen met autofabrikanten. Maar er zijn ook twijfels bij de Amerikaanse fabrikanten. Ze vrezen immers een algemene prijsstijging op alle markten, ook in de VS.
Nog duurder
Ford, Stellantis en General Motors hebben een verklaring afgelegd over hun angst om concurrentievermogen op het Noord-Amerikaanse continent, inclusief Canada en Mexico, te verliezen. Elon Musk sprak ook zijn bezorgdheid uit over de mogelijke prijsstijging van Tesla's vanwege geïmporteerde onderdelen. Maar vooral aan de kant van de Europese, Koreaanse en Japanse fabrikanten is de ongemakkelijkheid het meest voelbaar. De marktreactie in Azië toont een angst voor een daling van de verkoop in de VS, een essentiële markt voor veel Aziatische merken. De Japanse premier Shigeru Ishiba is van plan vergeldingsmaatregelen in te stellen. Aan de kant van de Duitse fabrikanten spreekt hun vereniging VDA van een "fatale boodschap voor de vrije handel". Deze beslissing van Donald Trump zal de hele wereldwijde toeleveringsketen treffen, wat de groei kan vertragen en de "welvaart van de burgers" kan aantasten volgens de VDA.
(SR en Olivier Duquesne – Bronnen: RFI & Le Soir met AFP – Foto: © BMW)
Snelkoppelingen