Een digitale reconstructie, gebaseerd op een volledige scan van het wrak van het beroemde schip, werpt een ander licht op elementen die nooit eerder zijn bestudeerd.
Uit 715.000 afbeeldingen en miljoenen metingen kon het bedrijf Magellan, expert in onderwatercartografie, een digitale tweeling van de Titanic maken, wat helpt te begrijpen waarom en hoe het schip zo snel zonk.
In 2022 stuurde het bedrijf Magellan twee robots om het wrak van de Titanic vanuit alle hoeken te scannen, meldt het platform Mac4ever. Dankzij duizenden foto's en de digitale modellering van het schip, kon een overzicht worden samengesteld. Het wrak verscheen dus bevroren in roest en modder, in zijn werkelijke staat.
Niet "gescheiden" maar "gescheurd"
Het gebeurde in 1912, op 3.800 meter diepte in de Noord-Atlantische Oceaan. Tot nu toe zijn alleen geïsoleerde details beschikbaar die helpen te begrijpen hoe het schip brak en de zeebodem bereikte. Vandaag onthult de scan dat de Titanic niet 'gescheiden' in twee delen, maar eerder gescheurd was. Zoals Mac4ever meldt, zakte de goed bewaard gebleven boeg verticaal in de oceaan. Aan de andere kant werd de achtersteven uit elkaar gerukt door de druk bij het raken van de bodem. Volgens de digitale simulaties heeft de ijsberg op meerdere plaatsen gaten in de romp geslagen, en in tegenstelling tot eerdere beweringen, heeft het de Titanic niet over een groot oppervlak opengereten. De gaten die werden geprikt waren ter grootte van een A4-vel papier. Aangezien deze zich over een te grote lengte opvolgden, veroorzaakten ze de overstroming van zes waterdichte compartimenten, in plaats van de vier die in de veiligheidsvoorschriften waren voorzien.
Moedige ingenieurs
Een onopgemerkt gebleven element werd ook onthuld dankzij de analyses van de scan: op de achtersteven was een stoomklep open gebleven. Dit detail bevestigt dus dat de ingenieurs hun post niet verlieten na de aanvaring, maar zich concentreerden op de elektriciteit, om deze zo lang mogelijk in stand te houden. Een inspanning die het lanceren van de reddingsboten in de donkere nacht vergemakkelijkte en die het mogelijk maakte SOS-berichten te verzenden. Het team onder leiding van Joseph Bell heeft waarschijnlijk de gevolgen van de botsing beperkt. Geen van de ingenieurs heeft het echter overleefd.
Al deze informatie is te vinden in de documentaire op National Geographic.
(FVDV en Raphaël Liset - Bron: Mac4ever - Illustratie: ©Unsplash)
Snelkoppelingen