Elon Musk zoekt naar oplossingen om de verkoop van elektrische voertuigen nieuw leven in te blazen te midden van toenemende concurrentie. Tesla ontkent ondertussen dat het op zoek is gegaan naar een nieuwe CEO.
Tesla heeft een daling van 9% in zijn verkoop en een ineenstorting van 71% van zijn nettowinst geregistreerd en dat baart zorgen over de levensvatbaarheid van het merk op lange termijn.
Het merkimago van Tesla is aangetast door de politieke controverses rond Elon Musk en dat heeft de perceptie van het bedrijf op sleutelmarkten beïnvloed. Alles wat met Musk te maken heeft, komt in een slecht daglicht te staan.
In de sector is het marktaandeel van Tesla gedaald naar 43%, te midden van stevige concurrentie van Chinese en Amerikaanse constructeurs. Het zijn juist de Amerikaanse douanerechten, ingesteld door Trump, die de concurrentiekracht van de batterijen van Tesla bedreigen, waardoor de noodzaak voor lokale productieontwikkeling ontstaat.
De laatste merknamenquêtes laten zien dat 60% van de consumenten een ongunstige mening heeft over Musk en dat heeft een directe impact heeft op de perceptie van zijn elektrische voertuigenbedrijf.
Deze situatie is bijzonder zorgwekkend op sleutelmarkten, zoals Californië en Europa, waar het merk voorheen populair was en nu te maken krijgen met negatieve publiciteit.
Volgens de Wall Street Journal was het bestuur van Tesla zelfs al op zoek gegaan naar een vervanger voor Elon Musk als CEO. Zowel Tesla als Musk hebben dit bericht alvast met klem ontkend.
(HL with MaSi - Source: WSJ, Reuters - Picture: © Unsplash)
Snelkoppelingen