De strategie met de dubbele pitstop pakte duidelijk slecht uit tijdens de Grote Prijs van Monaco. Voorin bleef het een drukte van jewelste en de achterliggers werden geconfronteerd met een min of meer opzettelijk verkeersopstopping.
De strategie van het Williams-team liet hen toe hun positie te behouden tijdens de F1 Grand Prix van Monaco 2025. De tactiek? De kopman laten doorrijden, terwijl de andere coureur bewust een file veroorzaakt en zo voldoende voorsprong opbouwt om beide verplichte pitstops te maken zonder plaatsen te verliezen. Nog slimmer: de coureur die de file creëert, kan zijn teamgenoot die de blokkade aanstuurt "inhalen" tijdens diens pitstop. Dit georkestreerd gedans frustreerde Mercedes en vooral piloot Russell. Die verloor uiteindelijk zijn kalmte en ging Albon voorbij door de chicane na de tunnel af te snijden – wat tegen de regels is. George Russell kreeg daarvoor uiteindelijk een straf. Maar wat als dit eigenlijk juist de oplossing was?
Nieuwe regel
Om de race spannender te maken besloot de FIA bij de GP van Monaco 2025 twee pitstops verplicht te stellen. De huidige F1-wagens zijn simpelweg te breed om in te halen op dit iconische stratencircuit. Daardoor was de race bijzonder saai met weinig actie – op de frustraties bij de Mercedes-coureurs na, die vastzaten in een eindeloze treintje. Misschien kan er echter een andere regel voor verbetering zorgen. Een truc die men weleens ziet bij indoor karting op smalle circuits: de shortcut.
Wat houdt het in?
De shortcut-techniek? Het is gewoon een kortere route. Russells beruchte afsnijden van de chicane zou bijvoorbeeld "legaal" kunnen worden – elke piloot mag één of twee keer per race zo'n shortcut nemen. De uitdaging? Het juiste moment kiezen. Je zou het bijvoorbeeld de eerste vijf ronden kunnen verbieden. Misschien kan er zelfs een specifieke route ontworpen worden om het voordeel te beperken en verwarring met onbedoeld rijden buiten de baan te vermijden (waarbij je normaal terug naar je oorspronkelijke plek moet). Dit zou de volgorde kunnen door elkaar schudden, met behoud van slechts één verplichte pitstop. Of misschien moet er gewoon niets veranderen – geen verplichte stops meer, gewoon kijken naar het F1-treintje in Monaco en hopen op een tik tegen de vangrail of een (nutteloze?) gewaagde actie voor een beetje leven in de brouwerij.
(FVDV, MH en Olivier Duquesne – Foto: © picture alliance / kolbert-press | kolbert-press/Christian Kolbert)
Snelkoppelingen