De Amerikaanse zangeres brengt sinds 1985 haar poëtische folkrock en heeft onlangs een nieuw album uitgebracht, “Flying With Angels”.
Hoewel ze in 1959 in Santa Monica (Californië) werd geboren, belichaamt Suzanne Vega eerder New York. En nog meer de wijk Greenwich Village, ook al is het publiek in Europa al jarenlang enthousiaster over haar dan haar landgenoten...
Als tiener oefende ze al met rijmen en schreef ze haar eerste gedichten. Het was dan ook logisch dat ze aan de New York High School of Performing Arts ging studeren om moderne dans te beoefenen. Maar de aantrekkingskracht van woorden blijft sterker en ze stak een diploma Engelse literatuur van Columbia University op zak.
Zo begint ze op te treden in clubs in Greenwich Village, met name in het Cornelia Street Café. Ze treedt daar voor het laatst op op 1 juli 2019, wanneer de zaal zijn deuren sluit voor artiesten op zijn microscopisch kleine podium.
Vanaf haar eerste gelijknamige album in 1985 nodigt de zangeres ons uit om haar te volgen in haar introspectieve gedachten. Zonder dat we precies weten waarom, roepen sommige van haar refreinen, zoals “Marlene On The Wall” of “Neighborhood Girls”, de wereld van de Nederlandse schilder Johannes Vermeer op. Net als hij geeft ze de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit. En ze strooit haar niet zo onschuldige liedjes vol met ogenschijnlijk onbeduidende details en zelfs bijna subliminale boodschappen, zoals het prachtige “Luka”, dat huiselijk geweld tegen een kind beschrijft. Met tact en bescheidenheid, zonder ooit haar stem te verheffen. Maar wat een kracht!
Sinds een tiental jaar doopt ze haar pen minder vaak in de inktpot, maar ze blijft optreden op Europese podia, soms omringd door een band, soms alleen met haar gitaar. Haar voorlaatste studioalbum, tussen jazz uit de jaren 30 en bluesy sferen, dateert uit 2016 en draagt de titel “Lover, Beloved: Songs From An Evening With Carson McCullers”. De zangeres neemt ons mee in de voetsporen van de schrijfster van “The heart is a lonely hunter”, die in 1967 overleed.
Ze staat altijd open voor nieuwe ervaringen. In november 2022 zal ze in de prachtige Bozar-zaal in Brussel (België), samen met het Collegium Vocale Gent en het ensemble Ictus, de vertelster spelen in een bewerkte versie van “Einstein On The Beach” van Philip Glass. En heel recent, met “Flying With Angels”, dat soms soulachtige accenten (“Love Thief”) en soms new wave-invloeden (met het gruwelijk grappige “Rats”) heeft, bewijst ze dat ze niets van haar talent als poëtische observatrice heeft verloren. Met “Last Train To Mariupol” kiest ze met al haar finesse duidelijk de kant van de Oekraïners tegenover het ongerechtvaardigde imperialisme van de bloeddorstige Poetin.
(DC with Stéphane Soupart - Photo: © Etienne Tordoir)
Nieuw album: Flying With Angels - Cooking Vinyl - 2025
Enkele aanstaande concerten:
30 september: Carré - Amsterdam (Nederland)
2 oktober: Nieuwe Luxor - Rotterdam (Nederland)
10 oktober: Bozar - Brussel (België)
12 oktober: Koningin Elizabeth Zaal - Antwerpen (België)
13 oktober: Rockhal - Esch-sur-Alzette (Groothertogdom Luxemburg)
Foto: Suzanne Vega voor de deur van haar kleedkamer voor een concert in Vooruit in Gent (België) op 22 april 1986.
Snelkoppelingen