Tagtik

TAGTIK NEWS - TO THE POINT

CONCERT: Terugblik op de Berlijnse trilogie van David Bowie

doorDirk Coppens
|
12 Nov 2025 11h00
D.A.M. Trilogy
© DR

Het project D.A.M Trilogy, opgezet door gitarist Carlos Alomar, samen met bassist George Murray, biedt een herinterpretatie van de drie cultalbums "Low", "Heroes" en "Lodger" van David Bowie.

Dit project is om twee redenen interessant. Ten eerste vanuit erfgoedkundig oogpunt, aangezien deze ballingschap in een stad die nog steeds door de muur was getekend, David Bowie in staat stelde te ontsnappen aan zijn demonen, allerlei excessen, met op de eerste plaats de hardste drugs. Begeleid door Iggy Pop, die zich ook in een diepe put bevond, hadden de twee mannen nog dieper in het niets kunnen wegzakken. Dat was echter niet het geval. Integendeel.

De tweede reden is uiteraard artistiek, want de twee artiesten hebben in enkele jaren tijd grotendeels in deze stad hun meest ambitieuze en inventieve albums geproduceerd, met de eerder genoemde trilogie voor Bowie en, parallel daaraan, “The Idiot” en “Lust For Life” (beide uit 1977) voor Iggy Pop.

Het D.A.M. Trio werd in 2016 getroffen door het overlijden van Dennis Davis, drummer die in die jaren een cruciale rol speelde voor Bowie. Hij was het namelijk die Bowie op het pad bracht van een onbevooroordeelde experimentele stijl, zowel elektronisch als soms funky. Een vorm van persoonlijke verlossing natuurlijk. Naast iconische nummers uit die tijd, zoals “Heroes”, “Sound & Vision” en “Boys Keep Swinging”, zullen Alomar en Murray de drie albums tot op het bot ontleden en beloven ze enkele pareltjes te spelen die zelden of nooit eerder op het podium te horen waren.

Zoals Carlos Alomar (die op 11 albums van de Thin White Duke speelde) uitlegt, gaat het erom deze nummers te laten horen “zoals ze op het podium hadden moeten worden gespeeld”, en tegelijkertijd de nagedachtenis van Dennis Davis en natuurlijk die van David Bowie te eren. De keuze van een stem bleek natuurlijk cruciaal. Door hun vertrouwen te stellen in de Amerikaan Michael Cunio, weten de twee historische kompanen dat het welslagen van het project ook op zijn schouders zal rusten. Hoewel hij soms wordt vergeleken met een moderne Freddie Mercury, is de zanger, die gewend is aan het coveren van rockklassiekers, zich er zeker van bewust dat hij het grootste deel van het gewicht van het succes op zijn schouders draagt. Maar blijkbaar lijkt deze rol, die lijkt op die van de titan Atlas in de Hesperiden, hem niet al te zeer te imponeren. Ondanks de omvang van de uitdaging!

Op toernee:

19 november: Casino de Paris - Parijs (Frankrijk)

21 november: Stadsschouwburg - Antwerpen (België)

(Stéphane Soupart)