Tesla, ooit de ster in de verkoop van nieuwe auto's, lijkt het te hebben verkorven in Europa. Het aantal nieuwe registraties in januari en februari bevestigt een sterke dalende trend. De schuld ligt bij het assortiment en bij Musk.
We hadden het kunnen voelen aankomen met de registratieresultaten per land. Het wordt bevestigd: de verkoop van elektrische auto's stijgt. Maar die van Tesla stort in. De verkopen van het merk van Elon Musk zijn sinds het begin van het jaar met 49% gedaald, volgens de gegevens van de ACEA (Europese Vereniging van Autofabrikanten). Zij registreren de inschrijvingen van landen in de Europese Unie. Als we rekening houden met de landen van de EFTA (de Europese Vrijhandelszone met Zwitserland en Noorwegen) en het Verenigd Koninkrijk, is de daling 42,6%. De consument is duidelijk niet meer tevreden over het verouderende assortiment en de capriolen van Elon Musk samen met Donald Trump. De nieuwe Tesla Model Y Juniper (foto) kan misschien de bloeding een beetje verminderen. Als dat niet het geval is, zal Elon Musk serieus bij zichzelf te rade moeten gaan als hij de Europese markt niet aan de concurrentie wil overlaten.
Grote sprong in Italië
De daling in de verkoop van Tesla is des te opmerkelijker omdat de markt voor elektrische voertuigen steeds beter presteert. Die markt is over heel Europa met +31,4% gegroeid. Binnen de EU vertegenwoordigt het nu 15,2% van het marktaandeel. Opmerkelijk is de stijging van 70,9% in de registraties van elektrische auto's in Italië. Op de meeste markten gaat de voorkeur van de consument voor nieuwe auto's echter nog altijd uit naar hybride niet-oplaadbare voertuigen en benzine. De belangrijkste drijfveer voor de keuze is de fiscaliteit. Zo onderscheiden Oostenrijk, België, Nederland en - vanzelfsprekend - Noorwegen zich door een zeer geëlektrificeerde nieuwe markt dankzij fiscale prikkels voor particulieren en/of bedrijven.
(DC with Olivier Duquesne – Source: ACEA – Picture: © Tesla)
Snelkoppelingen