"We probeerden de verhalen te bereiken die de meeste mensen misschien niet kennen", zegt de CEO van CityFans over de nieuwe, immersieve ervaring in de voetsporen van Anne Frank die kan worden gedaan met een smartphone in Amsterdam, bij het Franse persagentschap AFP.
Amsterdam biedt voortaan een meeslepende smartphone-ervaring waarbij je in de voetsporen van Anne Frank haar verhaal beleeft. Dit alles dankzij de hulp van kunstmatige intelligentie (AI). Het project biedt een interactieve reconstructie van de ervaring van de Nederlandse Joden onder de nazi-bezetting, aldus het Franse persbureau AFP en de communicatie in de Nederlandse pers.
Gesproken tekst en realistische animaties
Volgens Moti Erdeapel, CEO van CityFans, het bedrijf achter het project, is het Anne Frank Huis in Amsterdam erg klein en heeft het daardoor een beperkte capaciteit. Hij wijst erop dat veel mensen die komen teleurgesteld zijn omdat ze het museum daardoor niet kunnen bezoeken. Het huis waar Anne Frank en haar familie zich verborgen hielden voor de nazi's wordt jaarlijks door meer dan een miljoen toeristen bezocht. Kaartjes voor het museum moeten zes weken van tevoren worden gekocht, omdat ze zo lang van tevoren zijn uitverkocht. Maar nu kunnen geïnteresseerden met behulp van een code - en natuurlijk een smartphone en een headset - beginnen aan een tocht van zeven kilometer met 12 stops. Onderweg wordt de route begeleid door audiovertelling en realistische animaties gemaakt met AI en gebaseerd op gegevens van de Anne Frank Stichting, de gemeente Amsterdam en het Holocaust Museum.
"We hebben geprobeerd de verhalen te bereiken die de meeste mensen misschien niet kennen, maar die ongelooflijk zijn, van mensen die echt hun leven riskeerden om kinderen te redden en ze uit de handen van de nazi's en naar onderduikadressen te smokkelen", aldus Erdeapel. Een van de buitenposten is bijvoorbeeld het voormalige huis van Miep Gies (1910-2010), een Nederlandse katholieke die hielp bij het verbergen van de familie Frank. Haar gezicht is tot leven gebracht door middel van archieffoto's en digitale animatie.
Tech-savvy nieuwe generaties
Terwijl de CEO van CityFans de rol en het belang van het Anne Frank Museum en de Anne Frank Dagboeken benadrukt, ziet hij de onderdompeling in de stad ook als een manier om het verhaal van Anne Frank te introduceren bij nieuwe, tech-savvy generaties. Ze voegt eraan toe dat het belangrijk is dat bezoekers de verhalen verkennen en zich ermee bezighouden en dat er een menselijk aspect aan zit.
Het Anne Frank Huis Museum is gevestigd in het gebouw waar een Joods meisje zich tijdens de Tweede Wereldoorlog met haar familie en vier andere Joden voor de nazi's verborg. De familie werd na twee jaar onderduiken ontdekt door de Gestapo en aanvankelijk naar concentratiekamp Auschwitz gebracht. Later werden Anne en haar oudere zus Margot overgebracht naar Bergen-Belsen, waar ze in februari 1945 op 15-jarige leeftijd stierf aan tyfus. Alleen Anne's vader Otto, die ook verantwoordelijk is voor de publicatie van haar dagboek, zag het einde van de oorlog en haar vrijlating uit het kamp.
(SR - Bron: AFP - Cityfans - Illustratie: ©picture alliance / Soeren Stache/dpa | Soeren Stache)
Snelkoppelingen